Forgalmi iroda


A forgalmi iroda a felvételi épületben található. A forgalmi irodában található a biztosítóberendezés rendelkező berendezése. Az aljszekrényen elhelyezett elzáró szekrény felső lapján megtalálható az állomás domborművü torzított helyszínrajza. Ezen található a három tológomb, amellyel a megfelelő vágányszámot lehet beállítani. Vágányút beállításkor a tológombot a vágányábra megfelelő pontjára kell tolni a kívánt vágányszámnak megfelelően. Az elzáró szekrény homlokoldalán találhatók a tológombokhoz tartozó háromállású iránykallantyúk, középütt egy áthaladó kallantyú. Az iránykallantyúkat a tológomb beállítása után - de még a vágányszám kicsengetése előtt - a szabványos középállásból a kívánt menetnek megfelelően (bejárat vagy kijárat) el kell fektetni. Áthaladó menet esetén (csak a fővonalon) az áthaladó kallantyút is ekkor kell elfektetni az áthaladás irányának megfelelően.

Az elzáró szekrényre telepített villamos blokkszekrényen a villamos blokkelemek (blokkmezők) balról jobbra a következő sorrendben következnek:
1.1 Bejárati jelzőblokk Barcs felől
1.2 Vágányút Barcs felé-felől
1.3 Kijárati jelzőblokk Barcs felé
1.4 Kijárati jelzőblokk Kétújfalu felé
1.5 Vágányút Kétújfalu felé-felől
1.6 Bejárat Kétújfalu felől
1.7 Kijárati jelzőblokk Darány felé
1.8 Vágányút Darány felé-felől
1.9 Bejárat Darány felől
Az 1.1, 1.2 és 1.3 blokkmezők párjai a II. sz., az 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8 és 1.9 blokkmezők párjai az I. sz. állítóközpontban lévő villamos blokkszekrényben vannak elhelyezve.
A blokkmezőket a rendeltetésüknek megfelelő felirati táblákkal jelölik. A be- és kijárati jelzőblokkok szabványosan vörös, míg a vágányúti blokkmezők zöld színűek. Minden Blokkmező blokkbillentyűvel van ellátva.
A blokkelemek és blokkcsengők a blokkszekrényben elhelyezett blokkinduktor áramával hozható működésbe. Az induktornak a blokkszekrény mindkét oldalán fogantyúja van.
A blokkmezők ablakai - a vágányúti blokkmezők kivételével - szegecsekkek rögzítettek. Azokat az ólomzár eltávolítása után sem lehet lecsavarni. Minden ablakon ólomzár van. A vágányúti blokkmezők ablakairól az ólomzárat csak akkor szabad eltávolítani, ha valamely beállott hiba folytán a feloldást villamos úton elvégezni nem lehet. Ilyenkor az ólomzár eltávolítása és a blokkablak lecsavarása után a blokkbillentyű egyidejű lenyomásával a blokkmezőbe nyúló nyelv fel-le mozgatásával a lezárt vágányúti blokkmező villamos indítás nélkül feloldható.

Menet beállításakor, ha a forgalmi szolgálattevő beállította a tológombot és az iránykallantyút (áthaladó menet esetén az áthaladó kallantyút is), akkor ki tudja csengetni az állítóközpont kezelőjének a vágányszámot. A váltókezelő ezután a váltókat a megfelelő állásba állítja, váltóellenőrzést tart, elfekteti a vágányúti kallantyút, majd lezárja a vágányúti blokkmezőt. A vágányúti blokkmező színe zöldről fehérre vált, és rögzíti az iránykallantyút és a tológombot. Ezután a forgalmi szolgálattevő fel tudja oldani a megfelelő jelzőblokkot. A megfelelő jelzőblokk színe vörösről fehérre vált. Ezután tudja a váltókezelő a megfelelő jelző(ke)t továbbhaladást engedélyező állásba állítani. A vonat be/kihaladása után az állítóközpontban működik a feloldó, utánna a váltókezelő Megállj! állásba állítja a jelzőt. Ezután vissza tudja zárni a jelzőblokkot. A II. sz. állítóközpontban a kijárati blokkmezőt akkor lehet visszazárni, ha az Sr2 állomási fénysorompó feloldódott, és a megfelelő jelzőt Megállj! állásba állították. A jelzőblokk fehérről vörösre vált. Ezután a forgalmi szolgálattevő fel tudja oldani a vágányúti blokkmezőt (a blokkmező fehérről zöldre vált), majd a berendezést alapállásba lehet tenni.

A vágányúti blokkmezők felett egy - egy csengőbillentyű található, amellyel az érdekelt szolgálati helyek felé csengőjelzések adhatók. A billentyűk feletti csengők a visszairányú csengőjelzések fogadására szolgálnak. A blokkcsengő billentyűk mellett (a bejárati jelzőblokkok fölött) irányonként egy - egy kényszeroldó billentyű található. A kényszeroldók véletlen benyomást gátló szerkezettel és ólomzárral vannak ellátva. A kényszeroldó használatára menetvisszavonások alkalmával, vagy olyan esetekben kerül sor (általában), amikor valamely vonat teljes be-, vagy kihaladása után az állítóközpontban lévő feloldó blokkmező nem változik fehér színűre, azaz a feloldás nem történik meg. A kényszeroldó billentyűk kezeléséhez az induktor működtetése szükséges. Barcs irányú kényszeroldásnál előbb az Sr2 állomási fénysorompót zavarba kell vezérelni (majd a kényszeroldás és a jelzőblokk visszazárása után fel kell oldani a zavart). A kényszeroldó billentyűket csak az ólomzár eltávolítása és a zárókengyel kinyitása után lehet kezelni.

Barcs felé a kijárati jelzőblokk feloldásának feltétele, hogy a II. sz. állítóközpontba visszajelentett AS635 nyíltvonali fénysorompó alapállásban legyen.
Kétújfalu felé a kijárati jelzőblokk feloldásának feltétele, hogy az I. sz. állítóközpontba visszajelentett AS1043 nyíltvonali fénysorompó alapállásban legyen.

A blokkcsengők és blokkmezők működtetéséhez szükséges blokkinduktor forgató karjai (fogantyúi) a villamos blokkszekrény oldalain kerültek felszerelésre.


Vissza