A vasút története Középrigóc környékén

1867-ben kezdték építeni a Pécs-Murakeresztúr vasútvonalat. A Pécs-Barcs közötti szakaszt 1868. május 6-án adták át, majd 1868. szeptember 1-jén a Barcs-Murakeresztúr szakaszt is átadták. Így Barcs összeköttetésbe került Béccsel és a tengerrel is. 1885-ben vasúti hidat építettek a Dráva felett, így megnyílt az út a déli területek felé is. Az évi gabonaforgalom hajón és vasúton 400 ezer tonna volt! Így a Déli vasút állomásai közül, Bécs és Trieszt után - a forgalmát tekintve - Barcs következett. Több vasútvonalat is nyitottak ezután. Ezek a Barcs-Somogyszob, a Barcs-Villány, és a Barcs-Kaposvár vonalak voltak (az utóbbi kettő Középrigócon ágazott ki a fővonalból).
Az I. világháború után kezdett lassan hanyatlani a kereskedelem, és ez a válság a 30-as évek második felében tetőzött Barcson. Ez természetesen a vasúti teherszállítást is érintette.
A II. világháború alatt jelentősen visszaesett a forgalom. A II. világháború alatt lebombázták a hidat, és a vasúti pályát is szétrombolták.
Az élet és a forgalom csak lassan lendült fel újra. További probléma volt az elzártság is. Csak hatósági engedéllyel lehetett bejönni. Ez így volt az 50-es évek végéig. A 60-as évek közepén kezdett ismét fellendülni a forgalom. A 70-es években új üzemek jöttek létre, így a teherszállítás újra fellendült. De sajnos a Barcs-Nagyatád és Középrigóc-Kaposmérő vonalaknak rendkívül kicsi volt a forgalma (legalábbis a hivatalos, politikai magyarázat szerint, de a Középrigóc-Kaposmérő vonalnál ezt sokan nem így látták, mert pl. Kaposvárra a reggeli barcsi vonat mindig sok utassal érkezett, 4-5 kocsis szerelvények voltak jellemzők, de előfordult 9-10 kocsis is), ezért ezeket a vonalakat a 70-es évek végén felszámolták. 2007. március 03-án a Középrigóc-Sellye-Villány vonalat is megszüntették a pálya állapota és az alacsony utasforgalom miatt (nem sokkal utánna leszerelték az AS1043 nyíltvonali fénysorompót). 1986. november 03-án Barcs és Középrigóc állomások között jelzőmeghaladás miatt (elaludt a mozdonyvezető) ütközött egy személy (Btx) és egy tehervonat (M62). A balesetben 5 személy megsérült. A 90-es évekig jelentős volt a vasúti teherszállítás, de a rendszerváltás után jelentősen visszaesett. 2003-ban az 5 sz. váltó védőváltóját (az akkori 9 sz. váltó) felszedték, az akkori VS1 vágányzáró sorompót felszedték, és néhány váltót átszámoztak (és a mai VS1 vágányzáró sorompót).
2005. december 11-től a Corvinus InterCity (Bécs-Pécs és vissza) Barcs fele jár és Barcson meg is áll.
2009. december 13-tól újra jár a Corvinus InterCity (Bécs-Pécs és vissza - Bécstől Gyékényesig, ill. Gyékényestől Bécsig a Zágráb InterCity-vel egyesítve közlekedik), és Barcson meg is áll.


Vissza